Toți românii cu mașini pe benzină și motorină trebuie să știe avertismentul unui mecanic. ”E bine să te oprești din condus”
Scotty Kilmer, un mecanic auto de renume, a lansat un avertisment serios pentru toți șoferii de mașini pe benzină și motorină, subliniind că o problemă aparent minoră la eșapament ar putea ascunde un defect grav. Dacă fumul din eșapament devine alb și persistent, acesta ar putea fi un semn că garnitura de chiulasă – un component esențial al motorului – este afectată. Ignorarea acestui semn de avertizare poate duce la probleme grave, inclusiv deteriorarea completă a motorului.
Fumul alb: un indiciu al problemelor la garnitura de chiulasă
Kilmer a explicat într-un videoclip pe canalul său de YouTube că fumul de la eșapament, care în mod normal poate varia în funcție de condițiile atmosferice, poate indica probleme serioase dacă devine alb și apare în condiții de temperaturi calde. În mod obișnuit, fumul alb sau cu o tentă albăstruie atunci când afară este frig este normal, fiind cauzat de condensul din eșapament care se evaporă. Totuși, Kilmer avertizează că în cazul în care fumul alb apare în mod constant în timpul condusului pe vreme caldă, acesta ar putea fi un semn că garnitura de chiulasă începe să cedeze.
Potrivit acestuia, garnitura de chiulasă are rolul de a separa motorul de sistemele care circulă lichide (ulei, antigel), prevenind astfel amestecul lor. Când garnitura este afectată, lichidul de răcire poate ajunge în camera de combustie și arde alături de combustibil, provocând fumul alb caracteristic. Pe lângă acest semnal, alte indicii că garnitura ar putea fi compromisă sunt supraîncălzirea motorului, pierderea de putere sau prezența unui ulei albicios – semn că uleiul s-a amestecat cu antigelul.
Kilmer le recomandă șoferilor să fie extrem de atenți și, în cazul în care observă astfel de simptome, să oprească imediat mașina și să consulte un specialist. Potrivit acestuia, ignorarea unei probleme la garnitura de chiulasă poate duce la distrugerea motorului, ceea ce ar implica costuri uriașe pentru înlocuire sau reparație.
Costurile și soluțiile pentru reparații la garnitura de chiulasă
Deși repararea unei garnituri de chiulasă este o procedură costisitoare, ignorarea acestei probleme poate avea consecințe și mai grave. Conform specialiștilor de la CheckaTrade, înlocuirea garniturii de chiulasă poate ajunge la sume de până la 700 de lire sterline (aproximativ 4000 lei), în funcție de tipul de mașină și de complexitatea lucrării.
Pentru șoferii care nu își permit o reparație imediată, există opțiuni temporare, cum ar fi folosirea unui sigilant de garnitură. Companiile de asigurări auto și organizațiile de asistență rutieră, precum RAC, recunosc că sigilantul poate ajuta pe termen scurt. Totuși, specialiștii avertizează că această metodă nu trebuie considerată o soluție permanentă și că, la final, garnitura trebuie înlocuită pentru a preveni defecțiuni majore.
RAC subliniază că fumul alb persistent din eșapament este un indicator esențial al unei probleme grave. Când lichidul de răcire intră în camera de combustie, acesta arde și se evaporă sub formă de fum alb. Ignorarea acestei probleme poate duce la complicații serioase, iar reparația va fi mult mai costisitoare dacă motorul suferă daune pe termen lung.
Așadar, dacă observi semne de fum alb constant din eșapament, mai ales pe vreme caldă, oprește imediat mașina și consultă un specialist. O verificare la timp îți poate salva motorul de la distrugere și te poate scuti de costuri uriașe.